1. Pendaftaran
Pemain
1.1 Setiap bahagian hanya boleh menghantar
satu pasukan sahaja;
1.2 Satu pasukan mesti mempunyai 16 orang pemain
( termasuk 2 pemain simpanan, jika perlu );
1.3 Dalam satu pertandingan, tiap-tiap pasukan
mesti mempunyai sekurang-kurangnya empat pasang pemain;
1.4 Tiap-tiap pemain hanya boleh menyertai satu
permainan bagi setiap perlawanan, iaitu pemain pasangan tidak boleh menyertai
di dalam pasangan seterusnya.
2. Sistem
Pertandingan
2.1 Pertandingan ini akan dijalankan secara
liga dalam kumpulan dan sistem mata;
2.2 Setiap pasukan yang menang dalam satu-satu
perlawanan akan memperolehi satu mata dan tiada pemberian mata unutk pasukan
yang tewas;
2.3 Jikalau ada 2 atau lebih pasukan yang sama
rata atau seri, pasukan yang menang akan ditentukan melalui jumlah permainan
yang dimenangi keseluruhnnya;
2.4 Jika pemenang masih tidak dapat tetentukan
( melalu perkara 2.3 di atas ), pasukan yang memperolehi lebih banyak markah
dalam semua perlawanan akan diisytiharkan sebagai pemenang.
3. Penghakiman
Pertandingan
3.1 Panel Hakim akan dianggotai oleh semua
ketua pasukan. Ketua Panel Hakim ialah
Ketua Hakim Pertandingan PSKPP 2011;
3.2 Panel Hakim mempunyai kuasa muktamad dalam
menyelesaikan sebarang perkara yang dipertikaikan dalam permainan /
pertandingan.
4. Pelaksanaan
dan Penyeliaan Pertandingan
4.1 Empat / Enam pasukan akan bermain serentak
pada satu-satu masa ( bergantung kepada bilangan pasukan );
4.2 Semua ahli pasukan yang tidak bermain akan
bertugas sebagai pencatat markah dan penjaga masa;
4.3 Setiap pemain diberi masa 1 minit untuk
siap membuat perkataan pada papan scrabble.
Penjaga masa akan memberitahu pemain 10 saat lebih awal sebelum masa 1
minit itu tamat.
5. Cara
Bermain
5.1 Pusingan permainan ialah mengikut arah
lawan pusingan jam ( anti-clockwise ).
‘Tiles’ mestilah diambil satu demi satu dan pada aras mata;
5.2 Perkataan yang belum siap dibuat tidak
boleh disambung lagi apabila masa sudah tamat;
5.3 Pemain boleh menukar perkataan yang telah
dibuat ( jikalau mahu ) sekiranya masa masih ada;
5.4 Pemain yang mendapat tiga ‘tiles’ yang
berhuruf sama boleh menukar satu daripadanya.
Pemain dikehendaki memberitahun penjaga masa mengenai hal ini.
6. Markah
Bonus
6.1 50 markah bonus akan diberi kepada pemain
yang berjaya menggunakan kesemua 7 tile untuk membuat perkataan ( yang betul /
boleh diterima ).
7. Cabaran
dan Rujukan Kamus
7.1 Perkataan-perkataan berikut seperti SLANG,
PROPER NOUN, ABBREVIATION INTERJECTION, COLLOQUIAL, INFORMAL, ARCHAIC dan OLD
ENGLISH tidak boleh digunakan dalam pertandingan ini;
7.2 Kamus yang digunkan dalam pertandingan ini
ialah CAMBRIDGE ADVANCE LEARNER DICTIONARY (3rd Edition) dan OXFORD CONCISE DICTIONARY (11th Edition)sahaja.
(CAMBRIDGE ADVANCE LEARNER’S DICTIONARY 3rd Edition digunakan untuk menentukan
samada ‘noun’ itu ‘countable’ atau ‘uncountable’)
7.3 Perkataan yang dicabar oleh pasukan lawan
akan dirujuk ( oleh pencatat markah dan penjaga masa ) dalam kamus-kamus
seperti yang tersebut di dalam perenggan 7.2 di atas.
7.3.1 Jikalau perkataan yang dicabar itu ada dan
boleh digunakan, lima ( 5 ) markah akan ditolak daripada markah pencabar;
7.3.2 Jikalau perkataan itu tidak ada / tetapi tidak
boleh digunakan, maka pemain yang berkenaan ( current player ) akan hilang
gilirannya bermain ( miss his/her turn ).
7.4 Pasangan pemain tidak boleh berhubung atau
berbincang semasa pertandingan dijalankan.
Mereka hanya boleh berhubung atau berbincang semasa hendak membuat
cabaran ( challenge ) dalam Bahasa Inggeris atau Bahasa Malaysia.
8. Perkara
lain
8.1 Setiap bahagian yang menyertai pertandingan
ini dikehendaki membawa bersama 3 set Scrabble Board dan 3 ‘Stop Watch’ semasa
giliran bermain dan mengambil balik selepas sesi permainan tersebut.;
8.2 Semua pemain dikehendaki berpakaian kemas
semasa bertanding.
9. Pembatalan
( ‘Walk Over’ )
9.1 Tiap-tiap pasukan mestilah berada di
gelanggang setengah jam sebelum masa yang telah ditetapkan untuk perlawanan;
9.2 Pasukan yang lewat 15 minit selepas masa
yang dijadualkan tanpa sebab yang munasbah akan dianggap sebagai telah memberi
kemenangan percuma kepada pihak lawan yang hadir;
9.3 Pasukan yang memberi kemenangan percuma
dianggap telah menarik diri dari pertandingan dan tidak dibenarkan menyertai
perlawanan-perlawanan yang seterusnya.
10. Pertukaran
Pemain
10.1 Pertukaran / Penambahan pemain boleh
dilakukan semasa mesyuarat Pengurus Pasukan;
10.2 Selepas itu, segala pertukaran / penambahan
tidak akan dibenarkan.
11. Hakim
11.1 Setiap pasukan mestilah menyediakan
seseorang Panel Hakim.
12. Bantahan
12.1 Bantahan bertulis yang telah ditandatangani
oleh pengurus pasukan hendaklah diserahkan kepada Pengerusi Jawatankuasa
Pengelola tidak lebih dari 30 minit selepas perlawanan.
12.2 Tiap-tiap bantahan hendaklah disertakan
dengan wang tunai sebanayak RM 200.00 ( Ringgit Malaysia : Dua
Ratus Sahaja ) yang tidak akan dikembalikan jika sekiranya didapati bantahan
itu tidak berasas dan keputusan juri adalah muktamad.
13. Perkara
Lain
13.1 Jawatankuasa Pengelola Pertandingan
mempunyai hak untuk mengambil sebarang keputusan jika timbul sesuatu
kemusykilan dalam pertandingan ini yang tidak dinyatakan dalam peraturan pertandingan
ini dan berhak meminda sebarang undang-undang pertandingan jika didapati perlu;
13.2 Tiap-tiap perlawanan akan dijalankan
mengikut masa yang telah ditetapkan dan pihak Jawatankuasa Pengelola berhak
meminda susunan perlawanan, jika perlu dan akan diberitahun kepada pengurus
pasukan masing-masing secepat mungkin.
13.3 Disiplin dan kebajikan ahli pasukan adalah
tanggungjawab pengurus pasukan masing-masing dan diharap semua pengurus pasukan
akan memberi kerjasama dan sokongan kepada pihak Pengelola Pertandingan supaya
pertandingan ini boleh dijalankan dengan lancar dan berkesan.